دی ۲۷، ۱۳۹۳

تولد تازه در عیسی


 عیسی جواب داد: “اگر تولد تازه پیدا نکنی ، هرگز نمی توانی ملکوت خدا را ببینی . این که می گویم عین حقیقت است .”   نیقودیموس با تعجب گفت : “منظورتان از تولد تازه چیست ؟ چگونه امکان دارد پیرمردی مثل من ، به شکم مادرش بازگردد و دوباره متولد شود؟" عیسی جواب داد:”آنچه می گویم عین حقیقت است . تا کسی از آب و روح تولد نیابد، نمی تواند وارد ملکوت خدا شود. زندگی جسمانی را انسان تولید می کند، ولی زندگی روحانی را روح خدا از بالا می بخشد.پس تعجب نکن که گفتم باید تولد تازه پیدا کنی . (یوحنا 3:3-7)
"اما به همه كساني كه او را قبول كردند و به او ايمان آوردند، اين امتياز را داد كه فرزندان خدا شوند، نه مانند تولدهاي معمولي و نه در اثر تمايلات نفساني يك پدر جسماني بلكه از خدا تولد يافتند.»(انجيل يوحنا 12:1-13)
اين آيه به ما مي گويد كه با ايمان آوردن به مسيح فرزندان روحاني خدا مي شويم، و در حقيقت يك تولد روحاني پيدا مي كنيم كه اين تولد روحاني از خدا است. ما اين تولد روحاني را به نام تولد تازه مي شناسيم.

ما بواسطه تولد جسماني، اين امكان را پيدا مي كنيم كه وارد اين دنيا شده و با آن ارتباط برقرار كنيم. و به همين ترتيب تولد تازه امكان برقراري ارتباط با دنياي روحاني را به ما مي دهد، همان ارتباط شفاف و بي واسطه اي را كه آدم و حوا قبل از ارتكاب به گناه داشتند. در تولد جسماني، خصوصياتي را به ارث مي بريم كه از همان ريشه آلوده به گناه است، كه مهمترين اين ميراث، ميل به گناه در وجود انسان است. و همين ميل و كشش است كه زمينه ساز ارتكاب گناه گرديده و روز به روز انسان را از خدا دورتر مي سازد  اما در تولد تازه كه يك تولد روحاني است، خصوصياتي را به ارث مي بريم كه ما را به سمت خدا معطوف مي كند، ميل به گناه در ما مي ميرد و ميل به تقدس و پاكي در ما كاشته مي شود:«زيرا آناني كه بر حسب جسم هستند، در چيزهاي جسم تفكر مي كنند و اما آناني كه بر حسب روح هستند، در چيزهاي روح. از آن جهت كه تفكر جسم موت است، لكن تفكر روح حيات و سلامتي است.»(رساله روميان 5:8-6) آناني كه تولد جسماني دارند، براي خوب بودن تلاش مي كنند و رياضت مي كشند، جد و جهد مي كنند تا شايد بتوانند از آن ميل به گناه كه مثل يك نيروي جاذبه عمل  مي كند آزاد شوند، اما اين نيروي جاذبه آن قدر قوي  است كه محال است انسان بتواند به طور كامل از آن آزاد شود، در حالي كه تولد تازه مانند يك آهن رباي قوي است كه انسان را از زمين و از اين نيروي جاذبه جدا كرده و بالا مي كشد، تفكر و دل انسان از آنچه بر زمين است كنده شده و به آنچه در بالا است يعني آسمان، معطوف مي شود، و به ا ين وسيله است كه انسان براي هميشه از اسارت گناه آزاد مي گردد.
پس تولد تازه يك دگرگوني ناگهاني و فوق طبيعي است كه خدا توسط روح القدس در طبيعت شخصي كه عيسي مسيح را مي پذيرد ايجاد مي كند، اين دگرگوني و تحول، يك تغيير بنيادين در علايق، احساسات، سليقه ها، تفكرات و نگرشهاي شخصي است كه ايمان مي آورد.

همانطور كه عيسي از روح خدا بود و لذا پسر خدا خوانده مي شود، ما نيز بواسطه اين تولد جديد كه از روح خدا است، فرزندان روحاني او مي شويم:«زيرا تمام كساني كه از روح خدا پيروي مي كنند، فرزندان خدا هستند.»(رساله روميان 14:8)

هیچ نظری موجود نیست: